هزینه معوق چیست؟ + {مواقع کاربرد} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

این مقاله از وبسایت طلوع پدیده حول محور این سوال که هزینه معوق چیست؟ خواهد بود. همانطور که در سایر مقالات در رابطه با هزینه ها مانند هزینه های سرمایه ای و هزینه های جاری پرداختیم در این مقاله با نوع دیگری از هزینه ها به نام هزینه های معوق آشنا خواهیم شد.

مقوله هزینه ها و مخارج قطعا یکی از اساسی ترین داده های حسابداری یک کسب و کار محسوب میشود و مستقیما بر سوددهی یا ضرر و زیان یک مجموعه اثر خواهد گذاشت.

همانطور که از نام آن پیداست هزینه های معوق به هزینه هایی میگویند که عملا هنوز پرداخت نشده اند اما طبق پیش بینی آن کسب و کار موظف به پرداخت آن است. در ادامه این مقاله از شرکت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده پاسخ کاملی برای سوال هزینه معوق چیست خواهید یافت. 

هزینه معوق یعنی چه؟

هزینه معوق در حسابداری به هزینه ای می گویند که شرکت یا کسب و کار به یک مجموعه دیگر یا کارمندان و پرسنل خود یا ماشین آلات و ابزار خود و... بدهکار است اما هنوز پرداختی در جهت رفع آن انجام نداده باشد.

به عنوان مثال فرض کنید یک شخص چکی برای 3 ماه آینده از شرکت ما اخذ کرده باشد. پایان سال مالی حسابداری قبل از رسیدن به موعد پرداخت چک است و قاعدتا هنوز پولی از حساب شرکت کسر نشده.

هزینه معوق یعنی چه؟

اما این دقیقا مثال بارز یک هزینه معوق است. درست است این بدهی هنوز پرداخت نشده اما برای تعیین وضعیت سود و ضرر در پایان سال جاری عاملی تاثیر گذار است.

در این حالت حسابدار باید این هزینه ای که هنوز پرداخت نشده را بعنوان یک بدهی در نظر گرفته و در تمام محاسبات خود آن را اعمال کند. در غیر این صورت با فرض اینکه آن چک رقم بالایی داشته باشد ممکن است عواقب جبران ناپذیزی به همراه داشته باشد.

پس یکی از وظایف پر اهمیت یک حسابدار زبده تلاش برای مشخص سازی و پیش بینی هر چه دقیق تر هزینه های معوق است.

برای کسب اطلاع از نحوه استعلام چک صیادی روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

زمان محاسبه هزینه های معوق

در بخش قبل به این سوال پاسخ داده شد که هزینه معوق چیست؟ اما این مفهوم نکات ریز دیگری دارد که غافل شدن از آنها ممکن است باعث ضرر های هنگفتی شده و یا وقت انرژی شما را صرف یک عمل بیهوده کنند.

یکی از مهمترین مواردی که در مقوله بدهی معوق باید در نظر داشت زمان محاسبه آن است. این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که همیشه قرار نیست حسابدار و مجموعه از مبلغ هزینه معوق خود اطلاع دقیق داشته باشند.

از همین رو زمانی که یک هزینه پرداخت نشده بوجود می آید شرکت تصمیم میگیرد تا پایان سال مالی صبر کند و در صورتی که تکلیف پرداخت و مبلغ آن هزینه مشخص نشد اقدام به محاسبه آن به عنوان بدهی معوق کنند.

پیش بینی هزینه های معوق

درست است که اشاره کردیم اصولا زمانی یک هزینه پرداخت نشده تبدیل به هزینه معوق میشود که در نزدیکی پایان سال مالی باشیم اما باید بدانید غفلت از این هزینه ها میتواند دردسرساز باشد.

پیش بینی هزینه های معوق

یک حسابدار باید به طور مستمر در جریان هزینه های معوق باشد هرچند که هنوز در محاسبات سود و زیان آنها را بعنوان هزینه معوق قید نکرده باشد. در نتیجه نیاز است حسابدار دائما در حال بروزرسانی مبالغ بدهی های شرکت باشد.

هزینه های معوق شرکت لزوما لازم نیست مالی باشند. این هزینه ها گاها ممکن است یک دارایی باشند.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

چند مثال برای درک بهتر هزینه های معوق

یکی از مواردی که تقریبا همه م با آن سر و کار داریم مساله حقوق است. در واقع با گذر هر یک روز از کار کردن یک نیروی استخدامی، شرکت به آن شخص بدهکار میشود و عملا این بدهکاری تبدیل به یک هزینه معوق میشود.

مثال دیگر زمانی است که شما پیش بینی میکنید یکی از قطعات خط تولید شما به دلیل استهلاک فقط تا چند هفته دیگر قابل استفاده است یا حتی از بین رفته و هم اکنون نیاز است تا آن را تعویض کنید. در این حالت نیز تا زمانی که آن قطعه را نخرید هزینه آن جزو هزینه های معوق در حسابداری حساب میشود و شما عملا بدهکار هستید.

 

نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

 

ارتباط هزینه های سرمایه ای و جاری با هزینه معوق چیست؟

در مطالب دیگری از وبسایت طلوع پدیده به بررسی دو مفهوم هزینه های جاری و هزینه های سرمایه ای مفصلا پرداخته ایم. اما شاید برای شما جالب باشد ارتباط این هزینه های را با هزینه معوق بدانید.

هزینه های جاری از آن جایی که در همان لحظه ی پدید آمدن نیاز پرداخت میشوند عملا در مواقع نادری میتوانند با ثبت هزینه معوق همپوشانی داشته باشند. هزینه آب و برق یک واحد تجاری را تصور کنید که هم در دسته بندی هزینه های جاری و هم در دسته بندی هزینه معوق قرار میگیرند.

در ارتباط با هزینه های سرمایه ای اما این مطلب بیشتر اتفاق می افتد. زمانی که شرکت احساس نیاز برای راه اندازی یک خط تولید جدید میکند. یا لازم است قطعاتی از یک ماشین نوسازی شوند. این هزینه ها بر دارایی شرکت موثرند و تا زمان پرداخت، معوق منظور میشوند.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید سهام در بورس روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

تفاوت پیش پرداخت هزینه و هزینه معوق

در اصطلاحات حسابداری شما با موردی به نام پیش پرداخت هم رو به رو میشوید. پیش پرداخت دقیقا نقطه مخالف هزینه معوق است. یعنی شما قبل از اینکه چیزی تهیه کنید هزینه آن را پرداخته باشید. این نوع از هزینه ها از آنجا که کاملا شفاف هستند از همان ابتدا در محاسبات حسابداری اعمال میشوند.

هزینه پیش پرداخت اول پرداخت میشود و بعد به هزینه تبدیل میشود اما هزینه معوق اول هزینه میشود بعد پرداخت میگردد.

تفاوت پیش پرداخت هزینه و هزینه معوق

خلاصه مطلب

در این مطلب به مفهوم کلی هزینه معوق و پاسخ به این سوال که هزینه معوق چیست پرداخته شد. با توجه به تعاریف ارائه شده هر نوع هزینه ای که بابت خدمات یا کالایی که دریافت کرده ایم. هنوز نپرداختیم جزو این دسته بندی قرار میگیرند.

یکی از رایج ترین انواع هزینه های معوق، حقوق معوق است. باید در نظر داشت که هزینه های معوق در بازه های زمانی کوتاه محاسبه نمیشوند. چرا که هنوز مدرک مهمی دال بر پرداخت یا عدم پرداخت آن تا پایان سال مالی جاری وجود ندارد.

در تضاد با مفهوم هزینه معوق بحث پیش پرداخت پدید می‌ آید. که منظور از آن هزینه ای است که قبل از دریافت یک کالا یا خدمات پرداخته ایم اما هنوز اصل آنرا دریافت نکرده ایم.

 

برای دانلود مطالب ین صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و هزینه معوق چیست؟

 





:: برچسب‌ها: هزینه معوق در حسابداری , هزینه های معوق , هزینه معوق , بدهی معوق , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: